فان بازار تله پورت چیست و آیا واقعیت دارد؟ + حقایق مهم - فان بازار

طی الارض یا تله پورت چیست؟

تله پورت به انگلیسی (Teleport) یک مفهوم در دنیای علمی‌تخیلی و فانتزی است که به انتقال فوری اشیاء، افراد و یا اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر بدون جابجایی فیزیکی اشاره دارد. در واقع طی الارض یا تله‌پورت به ارسال ماده بین دو نقطه بدون عبور از مسیر معمولی در فضای بین این دو نقطه اشاره دارد. به طور دقیق‌تر، این مفهوم چنانچه در بخش گوناگون فان بازار میخوانید به انتقال ماده از یک نقطه به نقطه دیگر بدون عبور از فضای فیزیکی میان آن دو اشاره می‌کند.

این مفهوم در کتاب‌ها، فیلم‌ها و بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک راه حل خیالی برای حرکت سریع و انتقال فوری بین مکان‌ها را ارائه می‌دهد.

تله پورت واقعیت دارد؟

البته که تله پورت در دنیای واقعی و علمی واقعیت ندارد و تاکنون هیچ تکنولوژی یا دستگاهی برای انتقال فوری ماده یا اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر تأیید شده است. این مفهوم بیشتر در زمینه هنر و سرگرمی استفاده می‌شود و در دنیای علم واقعی هنوز به دستاوردهایی مانند تله‌پورت برای انتقال ماده وجود ندارد.

تله پورت

تاریخچه تله پورت و پدیدار شدن این ایده

ایده تله پورت در حدود ۹۰ سال پیش در آلمان پدیدار شد. ورنر هایزنبرگ در سال ۱۹۲۷ میلادی قانونی را کشف کرد که به نام قانون هایزنبرگ مشهور شد. این قانون می‌گوید که هر چه نیروی پرتابی را بیشتر حساب کنید، دقت در موقعیت ذره کمتر خواهد شد. به عبارت ساده، در این واحد نمی‌توانید همزمان هر دو حالت یک ذره را درک کنید، حتی با تعدادی از ذرات متعامل. اگر با تفکر هایزنبرگ موافق باشیم، تله پورت بر اساس قوانین کوانتومی که او تحلیل کرده، غیرممکن خواهد بود. بعدها اروین شرودینگر با ارائه مفهوم درهم‌تنیدگی کوانتومی به راحتی قانون هایزنبرگ را به چالش کشید.

آیا انتقال انسان و اشیاء بصورت نور امکان دارد؟

شاید انتقال انسان و اشیاء با استفاده از نور ممکن باشد اما هنوز ثابت نشده است و باید توجه داشت که این موضوع در حال حاضر در حدود تحقق علمی و فناوری نیست و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

در حال حاضر، استفاده از نور برای انتقال اطلاعات در فناوری‌هایی مانند فیبر نوری استفاده می‌شود. در این فناوری، نور به عنوان پالس‌های نوری اطلاعات را از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌کند. مثلاً در شبکه‌های ارتباطی اپتیکال، اطلاعات صوتی و تصویری از طریق فیبرهای نوری ارسال می‌شوند.

اما برای انتقال انسان یا اشیاء با استفاده از نور به صورت کامل، نیاز به پیشرفت‌های بسیار بزرگ در حوزه‌هایی مانند فیزیک کوانتومی و تکنولوژی پیچیده‌تری است. برای انتقال انسان با استفاده از نور، نیاز به اسکن دقیق و کامل تمامی جزئیات بدن و انتقال آن به مقصد مورد نظر است. همچنین، نیاز به تکنولوژی‌های پیچیده‌تری برای تبدیل این اطلاعات به نور و بازسازی آن در مقصد وجود دارد.

در کل، در حال حاضر، انتقال انسان و اشیاء با استفاده از نور به صورت مشابه تله پورت در داستان‌ها و فیلم‌ها هنوز در حوزه تحقق علمی نیست و به تحقیقات بیشتری در زمینه فیزیک و فناوری نیاز دارد.

چرا انسان به تله پورت علاقه نشان میدهد؟

عشق و علاقه بشر به تله پورت ممکن است به دلیل راحتی و آسانی که این فناوری در انجام امور مختلف به ارمغان می‌آورد، توجیه شود. برای مثال، آیا کسی دوست ندارد که از رختخواب خود مستقیماً به محل کار منتقل شود؟ اما در حقیقت، این علاقه نشان دهنده تمایل بشر به زندگی راحت‌تر است که محققان را تحریک می‌کند تا از ایده‌های جدید استفاده کنند و به دنبال کشف و ایجاد فناوری‌هایی برای تحقق تله پورت باشند. در طول تاریخ، شاهد مواردی بوده‌ایم که افراد قادر بودند در کسری از ثانیه به نقاط دوردستی منتقل شوند، و این موارد همچنین در داستان‌ها و روایت‌های مختلف نیز تصویرسازی شده‌اند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 46 views بار دسته بندی : گوناگون تاريخ : 6 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.